Skip to the end of the images gallery Vaihda navigointi
Skip to the beginning of the images gallery Vaihda navigointi
Taivaallista luonnontiedettä
Pakinakokoelma kristinuskon ja luonnontieteitten yhteyksistä
Elämäntaito & käytännön oppaat
Kovakantinen
164 sivua
ISBN-13: 9789528034896
Kustantaja: Books on Demand
Julkaistu: 26.10.2023
Kieli: suomi
25,00 €
sis. alv. / Toimituskulut
Kreikkalaiset filosofit kehittivät tiedettä ja filosofiaa
selittämään luontoa sekä jumalien toimintaan että
toimimattomuuteen perustuen. He käyttivät älyllistä
logos-käsitettä, joka tarkoitti myös ihmisen kykyä
tajuta kosmosta. Varhaiset kristinuskon kirkon-
isät loivat teologian, jossa logos ja Jeesus yhdistettiin
samaksi hahmoksi.
Teistifilosofit uskovat, että kykymme ymmärtää luontoa selittyy vain, jos Jumala on luonut universumin
ja ihmisen antaen tälle kyvyn tajuta luomisiaan. Kristityt filosofit väittävät, että Kristuksen tulo ihmiseksi
on syy siihen, että moderni tiede syntyi juuri kristinuskon maissa.
Tauno Olavi tarjoaa kirjan pakinoissa tieteisiin perus-
tuvan tavan selittää ymmärtämistä kääntämällä logoksen ja Kristuksen roolit pää-laelleen. Hänen versiossaan logos muuttuu Kristukseksi ja viettelee keskiajan teologit järjen liiallisen käytön syntiin logiikan
soveltamisessaan. Teologit ymmärsivät sen ja Aristoteleen fysiikan avulla ehtoollisen ja kolminaisuusopin
ihmeellisyydet niin, että lopulta fysiikan oppien
muuttaminen Oli Jumalan pilkkaamista. Hän kertoo
myös, miten samaa uskon selittämistä yritetään kvanttifysiikan avulla.
Tauno Olavi suostuu uskomaan teistien väitteen, että
tieteellinen maailmankuva on uskonto. Hän kehittää
materiauskolle syntiinlankeemuksen ja kolminaisuusopin vastineet ja kertoo, miten materiauskonnon
moraalioppi luodaan.
Tauno Olavi parantaa ex nihilo-oppia selittämällä
universumin synnyn siten, että Ei-kukaan loi 13,7
miljardia vuotta sitten ei-mitään ei-mistään.
Lopuksi hän esittelee logoksen uusimman tietokoneitten teoriaan perustuvan version.
selittämään luontoa sekä jumalien toimintaan että
toimimattomuuteen perustuen. He käyttivät älyllistä
logos-käsitettä, joka tarkoitti myös ihmisen kykyä
tajuta kosmosta. Varhaiset kristinuskon kirkon-
isät loivat teologian, jossa logos ja Jeesus yhdistettiin
samaksi hahmoksi.
Teistifilosofit uskovat, että kykymme ymmärtää luontoa selittyy vain, jos Jumala on luonut universumin
ja ihmisen antaen tälle kyvyn tajuta luomisiaan. Kristityt filosofit väittävät, että Kristuksen tulo ihmiseksi
on syy siihen, että moderni tiede syntyi juuri kristinuskon maissa.
Tauno Olavi tarjoaa kirjan pakinoissa tieteisiin perus-
tuvan tavan selittää ymmärtämistä kääntämällä logoksen ja Kristuksen roolit pää-laelleen. Hänen versiossaan logos muuttuu Kristukseksi ja viettelee keskiajan teologit järjen liiallisen käytön syntiin logiikan
soveltamisessaan. Teologit ymmärsivät sen ja Aristoteleen fysiikan avulla ehtoollisen ja kolminaisuusopin
ihmeellisyydet niin, että lopulta fysiikan oppien
muuttaminen Oli Jumalan pilkkaamista. Hän kertoo
myös, miten samaa uskon selittämistä yritetään kvanttifysiikan avulla.
Tauno Olavi suostuu uskomaan teistien väitteen, että
tieteellinen maailmankuva on uskonto. Hän kehittää
materiauskolle syntiinlankeemuksen ja kolminaisuusopin vastineet ja kertoo, miten materiauskonnon
moraalioppi luodaan.
Tauno Olavi parantaa ex nihilo-oppia selittämällä
universumin synnyn siten, että Ei-kukaan loi 13,7
miljardia vuotta sitten ei-mitään ei-mistään.
Lopuksi hän esittelee logoksen uusimman tietokoneitten teoriaan perustuvan version.
Kirjoita oma arvostelu
Kirjasta ei ole ilmestynyt lehdistöarvosteluja.