Suomalaisen arvomaailman muutos, globalisaatio ja ajan henki

Suomalaisen arvomaailman muutos, globalisaatio ja ajan henki

Martti Puohiniemi

Yhteiskunta & politiikka

Pehmeäkantinen

460 sivua

ISBN-13: 9789523393974

Kustantaja: BoD - Books on Demand

Julkaistu: 13.05.2024

Kieli: suomi

Hakusanat: Arvot, Arvomuutos, ympäristö, Globalisaatio, digitalisaatio

Arvostelu::
0%
35,80 €

sis. alv. / Toimituskulut

Julkaise oma kirjasi!

Julkaise oma kirjasi BoD:n kautta painettuna kirjana ja e-kirjana.

Lue lisää
Teos asettaa 34 vuoden aikana tapahtuneen arvomuutoksen ja sen seuraukset sekä arkisiin että yhteiskunnallisiin asiayhteyksiinsä. Markkinoiden globalisaatio työntyi kuin huomaamatta jokapäiväiseen elämään ja alkoi muuttaa vakaina pidettyjä arvoja. Vähin erin tapahtuvia arvomuutoksia tutkitaan suhteessa digitalisaatioon, ympäristöongelmiin sekä mediakäytön pirstaloitumiseen. Ne yhdistetään myös taloussuhdanteisiin, väestörakenteen muutoksiin sekä populismin nousuun.
Schwartzin arvoteoriaan perustuvan tutkimuksen sukupolven mittainen aikasarja (1981-2015) on niin pituudeltaan kuin aihepiireiltäänkin laajin olemassa oleva. Se kattaa liberaalin demokratian nousukauden alusta loppuun. Rajojen avautumisesta niiden sulkeutumiseen. Merkittävä yhteiskunnallinen muutosjakso houkutti tai pakotti ihmiset toimimaan uudella tavalla. Tai jäämään sivustakatsojiksi. Arvomuutokset yhdistetään arvokarttojen avulla arkisiin ilmiöihin, mikä auttaa lukijaa ymmärtämään omaa suhdettaan muuttuvaan maailmaan.
Martti Puohiniemi

Martti Puohiniemi

Sosiaalipsykologi, valtiotieteiden tohtori, Martti Puohiniemi on tutkinut suomalaisten arvoja ja asenteita 1980-luvun alusta lähtien. Hän on työskennellyt tutkimuslaitoksissa, mainostoimistoissa, yliopistossa ja omassa yrityksessään sekä kirjoittanut tutkimuksistaan viisi kirjaa, joista Mies-kirjan professori Göte Nymanin kanssa.

Arvot pysyvät vaikka maailma muuttuu

Psykologia-lehti

tammikuuta 2024

(...) Puohiniemi tarjoaa kirjassaan hyödyllisen
katsauksen arvotutkimuksen historiaan. Arvot ja niiden merkitys sekä yksilölle että ryhmälle ovat kuuluneet filosofien kiinnostuksen kohteisiin vuosisatojen ajan. (...) Kirjassa tarkastelu kohdistuu erityisesti teknologian henkilökohtaistumiseen, ympäristötekojen yhteiskunnallistumiseen sekä median käytön muutokseen, joita Puohiniemi pitää arvojen kannalta keskeisinä trendeinä. Samalla ne kaikki kytkeytyvät kirjan nimessä mainittuun globalisaatioon. Kirjoittaja hahmottaa arvojen, teknologian ja
talouden muodostavan toisiinsa yhteydessä olevat kolmion kärjet. (...) Puohiniemi tekee kiinnostavia havaintoja arvokonsensuksen heikkenemisen ja sukupuolten välisten arvopainotusten risteämisen samanaikaisuudesta esimerkiksi yhteiskunnallisen polarisaation ja populismin nousun kanssa 2010-luvun Suomessa. (...)

Kirjoita oma arvostelu
Kirjaudu sisään täällä kirjoittaaksesi arvostelun.
Search engine powered by ElasticSuite