Sanomalehdet koulutiellä kertoo sanomalehtien ja koulujen yhteistyöstä viidenkymmenen vuoden ajalta. Yhtäjaksoinen toiminta alkoi vuonna 1964 Sanomalehtien Liiton järjestämällä opettajien lehdistökurssilla. Alkuvaiheessa sanomalehdet kuuluivat historian ja yhteiskuntaopin opetukseen ja siirtyivät vähitellen myös äidinkielen, kuvaamataidon ja luokanopettajien työkaluiksi. Yhteistyöstä kehittyi monipuolinen ja laaja toiminta, joka kuvasti oman aikansa kouluja, opetussuunnitelmia, oppiaineiden tarpeita. Viidenkymmenen vuoden aikana oppiainerajat ylittävässä opetuksessa siirryttiin joukkotiedotuskasvatuksesta viestintäkasvatuksen kautta mediakasvatukseen. Kirja kertoo myös oppiaineiden historiasta sekä siitä, miten opetussuunnitelmat ja sanomalehtien asema kouluissa on muuttunut vuosien aikana. Sanomalehdet koulutiellä tarkastelee sanomalehtien ja koulujen välistä yhteistyötä nimenomaan lehtien näkökulmasta: minkälaista toimintaa on ollut Sanomalehtien Liitolla, miten sanomalehdet ovat vastanneet koulujen tarpeisiin ja millaista yhteistyötä on ollut opetushallinnon kanssa. Se kertoo myös uranuurtajaopettajista, jotka uskoivat sanomalehtien merkitykseen opetuksen tukena, ja sinnikkäistä lehti-ihmisistä, jotka uskoivat kouluyhteistyön kasvattavan uusia lukijoita ja aktiivisia kansalaisia.
Pirjo-Riitta Puro (s.1947) on historiaa opiskellut filosofian maisteri, joka on tehnyt uransa erilaisten järjestöjen palveluksessa, viimeisenä Sanomalehtien Liitossa vuosina 1989–2010, josta hän jäi eläkkeelle. Puro vastasi Sanomalehtien Liitossa koulujen kanssa tehtävästä yhteistyöstä ja nuorten lukutottumusten edistämisestä.
Se [Sanomalehdet koulutiellä -kirja] kertoo lehtien ja koulujen puoli vuosisataa kestäneestä yhteistyöstä sujuvasti, kattavasti ja tasapainoisesti. Kirjasta säteilee kirjoittajan historioitsijakoulutus. Dokumentointi on esimerkillistä, samoin lähdeluettelo. (...) Kirja kertoo kouluyhteistyön kautta paljon sanomalehdistä ja koulusta, niiden ja maailman muutoksista. Lukijalle, joka haluaa saada nopeasti kelpo katsauksen lähihistoriasta, kirja on loistovalinta.
Lukijapolvia kasvattamassa
Journalisti
lokakuuta 2014
Sanomalehdet koulutiellä avaa lehtitalojen historiikeissa vähälle huomiolle jääneen kaistaleen lehdistöhistoriaa. Puron seikkaperäinen kirja kertoo, miten opettajakunta ja valistushaluiset lehtimiehet ovat antaneet koululaisille maailmankuvan rakennusaineksia 1960-luvulta digimurrokseen asti.
Laadukasta historiaa tositarpeeseen
Suomen Lehdistösyyskuuta 2014
Se [Sanomalehdet koulutiellä -kirja] kertoo lehtien ja koulujen puoli vuosisataa kestäneestä yhteistyöstä sujuvasti, kattavasti ja tasapainoisesti. Kirjasta säteilee kirjoittajan historioitsijakoulutus. Dokumentointi on esimerkillistä, samoin lähdeluettelo. (...) Kirja kertoo kouluyhteistyön kautta paljon sanomalehdistä ja koulusta, niiden ja maailman muutoksista. Lukijalle, joka haluaa saada nopeasti kelpo katsauksen lähihistoriasta, kirja on loistovalinta.
Lukijapolvia kasvattamassa
Journalistilokakuuta 2014
Sanomalehdet koulutiellä avaa lehtitalojen historiikeissa vähälle huomiolle jääneen kaistaleen lehdistöhistoriaa. Puron seikkaperäinen kirja kertoo, miten opettajakunta ja valistushaluiset lehtimiehet ovat antaneet koululaisille maailmankuvan rakennusaineksia 1960-luvulta digimurrokseen asti.