"Pyhimykset teatterissa, näyttelijät kirkossa, Osa II" luo katsauksen pohjoismaiseen kirkkodraamaan ja uskonnolliseen teatteriin keskiajalta nykypäivään. Pääpaino on Tanskan, Ruotsin ja Suomen kristittyjen draamassa. Roomalaiskatolilaisten draamalliset messut olivat keskiajan teatteria. Ruotsi-Suomessa evankelisluterilaisuuden aikana uskonnollista dramaa jatkoivat muun muassa runonlaulajat, ylioppilaat piae cantionesin lauluilla ja tiernapojat kiertävillä esityksillä. Suomalaisen ammattilaisteatterin alkuaikoina ohjelmistossa oli usein uskonnollisia näytelmiä, mutta suomalaisissa seurakunnissa kirkkodraamaa tehtiin pitkän tauon jälkeen vasta 1960-luvulta alkaen. Tällä vuosituhannella Suomessa tehdään sekä kirkkodraamaa että uskonnollista teatteria. Kirjan lopussa on haastattelut neljästä ohjaajasta (Jouni Laine, Mikko Lammi, Timo Sinivuori ja Miira Sippola). Kirja on jatkoa "Pyhimykset teatterissa, näyttelijät kirkossa, Osa I":lle, jossa kuljettiin alkukristittyjen teatterista 1900- luvun Keski-Eurooppaan.
Mia Pätsi on sekä näyttelijä (Århus, Tanska) että teatteri-ilmaisun opettaja (Teatterikorkeakoulu). Hän toimii muun muassa näyttelijänä, ohjaajana, teatteri-ilmaisun opettajana ja kouluttajana. Mia Pätsi on aiemmin kirjoittanut seuraavat teatteritietokirjat: "Pyhimykset teatterissa, näyttelijät kirkossa,Osa I" (2014) ja "Näyttelijän tekniikoita" (2010). Lisäksi hän on kirjoittanut Japanilaisen Kulttuurin Ystävät ry.n julkaisuun Noo-teatterista (2008).
Kirjasta ei ole ilmestynyt lehdistöarvosteluja.