Mia Pätsin kirjoittama Pyhimykset teatterissa, näyttelijät kirkossa, Osa I kartoittaa kirkkodraaman kehityskaarta. Kirjan alussa luodaan katsaus muutamiin varhaisimpiin uskonnollisiin teattereihin. Sen jälkeen kirja kuljettaa lukijan aikamatkalle: alkukristittyjen teatterista 1900-luvun Eurooppaan. Matkalle lähdetään Jerusalemista, kuljetaan muun muassa Syyrian, Italian, Espanjan, Ranskan, Sveitsin, Alankomaiden ja Englannin kautta Venäjälle. Kirjassa käydään myös läpi keskeiset katolisen kirkon teatterin käsitteet, ja tuodaan esiin uskonpuhdistuksen vaikutus kristittyjen tekemään teatteriin. Kristittyjen teatteri ei toki ole ainoa uskonnollinen teatterimuoto maailmassa, mutta se kuuluu eurooppalaisten historiaan, yleissivistykseen ja monen seurakuntalaisten elämään. Kristittyjen teatterista Pohjoismaissa Mia Pätsi kirjoittaa Pyhimykset Teatterissa, Näyttelijät kirkossa, Osa II:ssa, joka ilmestyy kuluvana vuonna.
Mia Pätsi on sekä näyttelijä (Århus, Tanska) että teatteri-ilmaisun opettaja (Teatterikorkeakoulu). Hän toimii muun muassa näyttelijänä, ohjaajana, teatteri-ilmaisun opettajana ja kouluttajana. Mia Pätsi on aiemmin kirjoittanut seuraavat teatteritietokirjat: "Pyhimykset teatterissa, näyttelijät kirkossa,Osa I" (2014) ja "Näyttelijän tekniikoita" (2010). Lisäksi hän on kirjoittanut Japanilaisen Kulttuurin Ystävät ry.n julkaisuun Noo-teatterista (2008).
Kirjasta ei ole ilmestynyt lehdistöarvosteluja.