Veikko Huotarinen on Suomussalmella syntynyt vienalaisverinen kirjailija, joka on julkaissut toistakymmentä romaania ja runokokoelmaa. Hän teki elämäntyönsä opettajana Suomussalmella, myöhemmin Nurmeksessa. Hän on erikoistui opettajavuosinaan lut. uskontoon ja musiikkiin Helsingin Opettajakorkeakoulussa. Vapaa-aikoinaan hän harrasti matkailua. Unkari, Romania ja Venäjän Karjala olivat hänen mieluisimmat matkakohteensa.
Pyhiinvaellusmatkoilta kootut proosanomaiset runot kuljettelevat lukijaa Kreikan kukkeimmassa keväässä, luostarista luostariin, pyhästä pyhään. Runoissa kaikuu pääosin kirjottajan henkilökohtainen kilvoittelu, suhde kristinuskoon ja hengelliseen kokemukseen. (...) Lyhyt, proosarunon tyyppinen matkakirjallisuus kulkee kevyesti rinkan sivutaskussa ja muistuttaa matkan päämäärästä. Huotarisen runojen kaltaiset matkakuvaukset herättävät ajatuksia varmasti myös matkaan lähteneissä, jumalattomissakin vaeltajissa.
Pyhiinvaeltajan matka niin hyvässä kuin pahassakin
Ylä-Karjala
marraskuuta 2015
Kautta kokoelman on aistittavissa vaelluksen hurma, mutta myös sen tuska, joka antaa tekstille syvyyttä. Loppupuolella ”Kreetan keväässä” ollaan sitten jo toisenlaisessa valossa. Kristus nousee kuolleista. Väsynyt ja kiusausten uuvuttama pyhiinvaeltaja alkaa lämmetä ja hullaantua ylösnousemuksen iloon.
Pyhän miehen matkassa
Karjalainenjoulukuuta 2015
Pyhiinvaellusmatkoilta kootut proosanomaiset runot kuljettelevat lukijaa Kreikan kukkeimmassa keväässä, luostarista luostariin, pyhästä pyhään. Runoissa kaikuu pääosin kirjottajan henkilökohtainen kilvoittelu, suhde kristinuskoon ja hengelliseen kokemukseen. (...) Lyhyt, proosarunon tyyppinen matkakirjallisuus kulkee kevyesti rinkan sivutaskussa ja muistuttaa matkan päämäärästä. Huotarisen runojen kaltaiset matkakuvaukset herättävät ajatuksia varmasti myös matkaan lähteneissä, jumalattomissakin vaeltajissa.
Pyhiinvaeltajan matka niin hyvässä kuin pahassakin
Ylä-Karjalamarraskuuta 2015
Kautta kokoelman on aistittavissa vaelluksen hurma, mutta myös sen tuska, joka antaa tekstille syvyyttä. Loppupuolella ”Kreetan keväässä” ollaan sitten jo toisenlaisessa valossa. Kristus nousee kuolleista. Väsynyt ja kiusausten uuvuttama pyhiinvaeltaja alkaa lämmetä ja hullaantua ylösnousemuksen iloon.