Myynnin- ja elämäntaitokirja on suunnattu kaikille ja kaiken ikäisille yläasteelta alkaen. Kirja sitoo nopeasti yhteen myynnin ja huippumyyjän oppeja käsittämään koko elämäämme, olimmepa sitten töissä, parissuhteessa tai harrasteiden parissa – mitään muuta emme tee, kuin myymme. Lainalaisuudet tässä kolmiossa ovat täysin samat. Ja kolme vaikeinta asiaa tuleekin tästä kolmiosta: 1. Ostaminen, 2. golf ja 3. parisuhteet. Kirja haastaa meidät ajattelemaan ja tekemään toisin sekä huomaamaan, että elämänpol-kujemme määränpäät eivät ole lainkaan niin kaukana, kuin luulemme. Ratkaisut elämäsi kysymyksiin ovat vielä usein liiankin lähellä, joiden löytämiseen auttaa eläminen tässä ja nyt. Kirja myös herättää meitä huomaamaan, että enimmäkseen ajattelemme juuri toisin päin, kuin pitäisi. Elämme menneisyydessä ja haaveilemme tulevaisuudesta, mitä ei ole edes ole olemassa. Kirja heittää haasteita sekä väitteitä, kuten sen, että aikaa, kuolemaa tai syntymääkään ei ole olemassa tai maailmanloppu tulee, kun ns. aika loppuu.
Kirja kertoo lukemattomien tarinoiden kera maailman myydyimmästä tuotteesta, mikä on ei oo, ei onnistu. Se on myös maailman huonokatteisin tuote ja sanana EI, niin lyhyt, jotta se pitäisi lähes tulkoon poistaa. Ei on elämämme hidaste, kehityksen ja ideoiden tukehduttaja sekä perhe-elämän rasite. Se sulkee ovia ja karkottaa elämän rikkaudet luotamme pois. Kyllä sanan voima on totaalisen päinvastainen, millä avaamme ovia, verkostoidumme ja saamme asiat tapahtumaan sekä positiivisuuden voimalla niin helposti paljon enemmän. Se tuo kanssaihmiset luoksemme, eikä karkoita niitä pois. Kirja päätyy lopulta liitteeseen, mikä julkaistaan myöhemmin www.juhapaivarinta.fi sivustoilla, missä takerrutaan yhden esimerkin kautta koko yhteiskuntamme rattaistojen pyörittämiseen, miten se tuottaa tätä Ostamisen vaikeutta tai ehkäisee elämisen helppoutta. Mutta onnellisuus ei ole ajasta ja paikasta kiinni, vaan asenteesta. Siis kyllä. Lähdetään, mennään ja nauretaan!
Juha Päivärinta on vuonna 1962 syntynyt aktiivinen ja energinen liike-, markkinointi-, yrittäjä- ja myyntimies. Taustalla on lähes 35 vuoden kokemus myynnistä, markkinoinnista, yrittäjyydestä ja verkostoitumisesta sekä myynnin ja elämän konsultoinnista. Kaksi- kolme pitkäjänteistä ja menestyksellistä liikeuraa Canon-dealerina Oulun Toimistokone Ad-Rexilla ja sen jatkumona Toimistoautomaatio Juha Oy:ssa sekä keskusvaraamona Rukalla Rukanlomapalvelu (yhdessä Lomarenkaan kanssa), nykyisin Rukan Mökit nimellä, tuovat vahvan kokemuksen kirjaan Ostamisen vaikeus – elämisen helppous saloihin ja oppeihin niin myynnistä, kuin koko elämästä. Päivärinnan ja kirjan yksi tärkeimpiä viestejä on se, että hänen jätettyään 20 vuotiaana ei sanan pois, avasi se ovat lukemattomiin mahdollisuuksiin ja niiden toteutukseen. Nuorena ruutupaperille tehty toiminta-, tavoite- ja suunnitelmabudjetti, mikä ylsi lähitulevaisuuden kautta aina 50 vuotiaan ikään asti, sisältäen opiskelut, perheen perustamiset, harrasteet, työt siinä menestymisineen ja koko sen elämän sisällön, mitä nuorena haaveili ja toivoi, on toteutunut kaikkien tärkeiden työ- ja omaelämän tavoitteiden suhteen ja lähes pelottavien yksityiskohtien kera.
Nykyisin Päivärinta asuu usealla paikkakunnalla Oulussa, Kuusamossa ja Espanjan Fuengirolassa sekä työn ja harrasteiden kuljettamana ympäri Suomea. Kaksi jo aikuista poikaa ovat myös aktiivisesti mukana niin harrasteiden, kuin työtehtävienkin suhteen ja apuna, heidän kuitenkin omaavan omat työpaikat omalle päätyölleen. Päivärinnan löytää helpoiten puhelimen tai sähköpostin tai www.juhapaivarinta.fi sivustojen kautta. Lukemattomat verkostot, järjestöt ja muut vastaavat pitävät Päivärinnan myös aktiivisena ja yhteiskunnan asiavirtojen pinnalla. Harrasteet palvelevat myös myyntimiehen taitoja ja ”salaisuutta”, miksi aikuisiässä Päivärinta on ollut vain kahdesti sairaana. Näiden joukosta löytyy kuoroa ja teatteria. Syksyisin luonto ja metsästys vie piiloon erämaan saloille. Kesäisin Suomen paikkakunnat tulevat tutuksi paremmin veneen kautta aina lähinaapurimaihin asti. Urheilusta tärkeimpänä ovat kilpaurheilu tenniksessä, kuten golfissakin. Liikunta ratkaisee lopulta pitkälti menestyksemme.
Siispä Myyntikoutsi Juha Päivärinta toivookin haasteita teiltä lukijoilta kirjan väitteiden suhteen ja yhteydenottoa, miten myyntiä lukuisten siihen sisältyvien lainalaisuuksien kautta voidaan kehittää ja parantaa, mikä on kuitenkin vain tie kohti varsinaista määränpäätä: elämää, mikä on tarkoitettu elämistä varten olemalla onnellinen.
Kirjasta ei ole ilmestynyt lehdistöarvosteluja.