Panu Mäkipeska kirjoittaa kiehtovasti ja asiantuntevasti Suomen laivanrakennusteollisuuden suurista kansainvälisistä projekteista, joissa hän on ollut avainhenkilönä mukana. Kirja on muistelmateos, joka sisältää laivatekniikkaa ja teollisuushistoriaa. Se alkaa 1980-luvun alusta kuvaten viimeistä ja suurinta laiva-alan yhteistyöprojektia Neuvostoliiton kanssa. Suureen rooliin nousevat omakohtaiset kokemukset ihmisten inspiroimana ja eräänlainen henkilökohtainen kehitystarina. Erillinen päiväkirja vuodelta 1997 takuuinsinöörin matkalta Japaniin on autenttinen sukellus sekä laivan tapahtumiin, että kirjoittajan sisäiseen elämään. LNG-tankkerien höyrykoneistosta on kattava kuvaus, ja risteilijöiden rakentamista kuvataan aitiopaikalta sisäpiirin näkökulmasta. Lopussa tutustutaan kiinalaiseen laivanrakennukseen suomalaisen suunnittelutoimiston matkatessa menestykseen bulkkilaivoillaan 2010-luvulla. Insinöörin elämässä tärkeäksi nousevat ihmiset ja kulttuurit, joihin hän tutustuu matkansa varrella. 264 sivua, 18 värikuvaa
Panu Mäkipeska on eläkkeellä oleva diplomi-insinööri (70-v), joka on palvellut neljällä vuosikymmenellä telakkateollisuuden kansainvälisissä laivaprojekteissa. Hän on aina ollut kiinnostunut historiasta ja kirjoittamisesta, mutta ei ole koskaan päätyönsä vuoksi ehtinyt niiden pariin. Eläköidyttyään hän on opiskellut historiaa Avoimen yliopiston kursseilla, ja alkanut kirjoittaa. Ensimmäisessä teoksessaan ”Minun laivani” hän kuvaa uraansa telakkamaailmassa, ja esittelee neljältä vuosikymmeneltä itselleen merkittävimmän suuren laivaprojektin, jossa hän on ollut avainhenkilönä mukana. Toinen teos ”Historian opiskelijan pieni esseekirja” on kokoelma hänen opinnäytetöitään liittyen Avoimen yliopiston historian opintoihin. Kolmas teos on jatko-osa toiselle. Kaikki teokset tuovat vahvasti esiin kirjoittajan omaa ajattelua, vaikka ovatkin tietokirjoja.
”Minun laivani” – kiehtova kirja insinööriurasta telakkamaailmassa
navigator magazine
syyskuuta 2021
Panu Mäkipeska on julkaissut kirjan ”Minun laivani”, joka kertoo sujuvalla ja kiinnostavalla tavalla hänen uraansa liittyvän tarinan. Kirja koostuu pääasiassa neljän erillisen jakson kuvauksesta: Neuvostoliittoon toimitetun ydinkäyttöisen jäänmurtajan suunnittelu ja toteuttaminen, LNG –laivaprojekti ns. ADNOC -projekti, takuuinsinöörin rooli LNG –laivasarjan kolmannen laivan luovutuksen jälkeen ja Kiinassa toteutettujen irtolastilaivaprojektien suunnittelun jakso. (...) Kirjoittajan tyytyväisyys oman uransa saavutuksiin ja työyhteisöjen ilmapiiriin käy tekstistä konkreettisesti ilmi. Yhtään negatiivista kommenttia en löytänyt kohdistettuna suomalaisiin kollegoihin, kun sitä vastoin jotkut ulkomaiset työtoverit saivat hyväntahtoista kritiikkiä. Kirja käsittelee yhtä erityistä teollisuuden alaa mutta erittäin perusteellisesti tähän alaan liittyviä tiettyjä erityispiirteitä.
”Minun laivani” – kiehtova kirja insinööriurasta telakkamaailmassa
navigator magazinesyyskuuta 2021
Panu Mäkipeska on julkaissut kirjan ”Minun laivani”, joka kertoo sujuvalla ja kiinnostavalla tavalla hänen uraansa liittyvän tarinan. Kirja koostuu pääasiassa neljän erillisen jakson kuvauksesta: Neuvostoliittoon toimitetun ydinkäyttöisen jäänmurtajan suunnittelu ja toteuttaminen, LNG –laivaprojekti ns. ADNOC -projekti, takuuinsinöörin rooli LNG –laivasarjan kolmannen laivan luovutuksen jälkeen ja Kiinassa toteutettujen irtolastilaivaprojektien suunnittelun jakso. (...) Kirjoittajan tyytyväisyys oman uransa saavutuksiin ja työyhteisöjen ilmapiiriin käy tekstistä konkreettisesti ilmi. Yhtään negatiivista kommenttia en löytänyt kohdistettuna suomalaisiin kollegoihin, kun sitä vastoin jotkut ulkomaiset työtoverit saivat hyväntahtoista kritiikkiä.
Kirja käsittelee yhtä erityistä teollisuuden alaa mutta erittäin perusteellisesti tähän alaan liittyviä tiettyjä erityispiirteitä.