Kirja on uudistettu ja korjattu versio vuoden 2014 teoksesta. Silloinen oppikirja toteutettiin vain sähköisessä muodossa. Nyt julkaistu teos on saatavissa sekä painettuna että e-Kirjana.
Laadullinen tutkimus 2.0 on oppikirja opiskelijalle. Kirja on johdatus laadulliseen tutkimukseen. Kirjassa esitellään lyhyesti laadullisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen ero. Laadullinen tutkimus on aina sosiaalista ja ihmistutkimusta. Kvantitatiivinen tutkimus painottuu luonnontieteisiin. Laadullinen tutkimuksen avulla suunnitellaan innovaatioita ja tuotteiden käyttöä.
Laadullinen tutkimustyö avautuu tekemällä, on se sitten luonteeltaan teoreettista tai käytäntöä palvelevaa. Laadullisen tutkimuksen tekemistä tulee verrata käsityötaitoon. Kummassakin osaaminen kehittyy ja ymmärrys laajenee tekemisen avulla. Laadullinen tutkimus -kirja on tarkoitettu sovellettavaksi kaikkien toimialojen ja koulutusohjelmien käyttöön.
Laadullista tutkimusta tehdään erityisesti kirjoittamalla. Sen tarkoitus on lisätä tekijän ymmärrystä tutkittavaa asiaa kohtaan. Tutkimus on aina yksilöllistä. Laadullisen tutkimuksen analyysi perustuu omaan ajatteluun.
Ari Pitkäranta on tietokirjailija, hän on koulutukseltaan hallintotieteiden tohtori ja ammatillinen opettaja. Hän on julkaissut tutkimuksen tekemisen oppikirjoja ja muita tietoteoksia. Pitkärannalla on laaja kokemus yritysten kehittämistyöstä sekä yliopiston että ammattikorkeakoulun palveluksessa. Hän on toiminut tutkimuksen suunnittelijana, kehityspäällikkönä ja yliopettajana ammattikorkeakoulussa.
Kirjasta ei ole ilmestynyt lehdistöarvosteluja.