Konseptisuunnittelun Supersankari on operatiivissävytteinen, kantaaottava yritysteos palveluyrityksen liiketoimintakonseptin kehittämisen kulmakivistä. Teoksen pohjana on Tiia Sammallahden luoma teoriamalli, jossa käsitellään yrityksen asiakkaalle näkyvää toimintaa liikeideasta strategian luomiseen, asiakkaan tuntemisesta brändi-identiteetin muodostamiseen ja operatiiviseen liiketoimintakonseptiin rakentamiseen. Kirjan tavoitteena on kirkastaa niin yritystason strategiamaailman kuin asiakkaan kokeman palvelukonseptin ja maineenrakennustoimintojen suhde toisiinsa, ilman että asiasta tehdään vaikeaselkoista tiedettä. Lisäksi kirja nostaa ihmisen, niin asiakkaan kuin palvelua tuottavien yritysten henkilöstön, sille kuuluvaan avainasemaan.
Kirjassa on merkittävä määrä suomalaisten ja kansainvälisten bisnesmaailman edustajien haastatteluja syventämässä käsiteltävien aihepiirien sisältöä. Nämä ainutlaatuiset haastattelut keskittyvät vahvasti sisältöön ja antavat lukijalle rohkeita ja näkemyksellisiä katoja oman työn, yrityksen kuin ideoiden sparraamiseen. Halu paremman palvelun ja parempien palvelukonseptin kehittämiseen on yhteinen.
Kirjan sanomaa tuetaan yrityskirjoille aivan uudenlaisella ja kattavalla kuvituksella, joka perustuu supersankarimaailmaan. Palvelukonseptia kuvaava supersankarinainen tavoittelee asiakkaansa, supersankarimiehen, sydäntä huvipuistomaailman pyörteissä. Kirjan operatiivisen sävyn, haastatteluiden ja kuvituksen ansioista lopputuloksena on kerrankin yrityskirja, jota ei malta laskea käsistään.
Kirja on tarkoitettu päällikkö- sekä johtotason henkilöille yrityksissä, jotka katsovat palvelun muodostavan liiketoiminnan ytimen. Lisäksi kirja on erinomainen perusteos ammattikorkeakoulu-, korkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoille hahmottaa liiketoiminnan johtamisen ja suunnittelutyön osa-alueiden suhteet toisiinsa.
Tiia Sammallahti, ETK, on 38-vuotias konseptisuunnittelija ja markkinointiviestinnän ammattilainen. Pitkä operatiivinen palvelualan työkokemus, akateeminen alitajunta, laaja kaupunkikulttuurin tuntemus ja liike-elämän vaikuttajaverkosto sekä ehtymätön innostus lifestyle-maailmaan ja sen palvelukonsepteihin tekevät Sammallahden lähestymisen palvelubisneksen tekemiseen uniikiksi. Useissa kauppakeskus-, ravintola- ja hotellihankkeissa konseptisuunnittelua tehneellä Sammallahdella on monipuolinen kokemus markkinointiviestintätoimisto- ja markkinoijasektorilta. Sammallahti on puhunut kokonaisvaltaisten palvelukonseptien suunnittelun puolesta jo vuosia käsitellen myyntiä ja markkinointia osana kokonaispalvelua ja maineen hallintaa. Palvelu-liiketoiminnan ydintekijä, suomalaisesta konseptikehityksestä usein puuttuva ihmisfaktori, on Sammallahden intohimoaihe.
Palveluliiketoiminnalla Sammallahti viittaa laajasti palvelualaan - oli se sitten elämysten tai fyysisten tuotteiden myymistä. Perustana on aina asiakkaan palveleminen, josta raha tulee. (...) Kirjassa pääsevät ääneen monet menestyneet bisnesihmiset. (...) Kirja välittää perussanomaa: asiakkaasta kannattaa välittää ja aina on parempi, jos voi tehdä asiat vähän toisin kuin muut.
Konsepteja kaikille
M&M - Markkinointi&Mainonta
huhtikuuta 2009
Tiia Sammallahti on halunnut kirjoittaa uudenlaisen yrityskirjan, joka keskittyy palvelualan liiketoimintakonseptien suunnitteluun. Esipuheessa hän paljastaa lähdeaineistokseen alan perinteiset yritysjärkäleet, jotka menevät kuhunkin konseptisuunnittelun osa-alueeseen hyvinkin syvälle. Syvällisyyttä seuraavat usein ryppyotsaisuus, tekstin raskaus ja fakkius. Sammallahden teos on puolestaan esisulateltu synteesi alan ammattikirjallisuudesta. (...) Sammallahti on kotiläksynsä tehnyt. Hän kahlaa tunnollisesti läpi kaikki konseptisuunnittelun vaiheet ideasta konseptin hiomiseen, käyttöönottoon ja tehon mittaukseen.
Palvelubisneksen suursiivous
Aromi
huhtikuuta 2009
38-vuotias Sammallahti on ehtinyt kerätä kokemusta palvelualalta jo 25 vuoden ajalta, ja hänen mielestään suomalaisyritysten palvelukulttuurissa on vielä paljon parannettavaa. Siksi Sammallahti esittelee teoksessaan täysin uuden mallin menestyksekkään palvelukonseptin luomiseen. (...) Haastattelut tukevat kirjan teoriaosuutta ja lukuisat case-esimerkit elävöittävät ja syventävät sen antia, joten teoksesta löytyy näkökulmia niin yrittäjille, luoville suunnittelijoille, päällikkö- ja johtotason henkilöille kuin opiskelijoillekin. Kirja antaa selkeän kuvan liiketoiminnan käytännön haasteista ja mahdollisuuksista.
Asiakas on kuningas
Talouselämähuhtikuuta 2009
Palveluliiketoiminnalla Sammallahti viittaa laajasti palvelualaan - oli se sitten elämysten tai fyysisten tuotteiden myymistä. Perustana on aina asiakkaan palveleminen, josta raha tulee. (...) Kirjassa pääsevät ääneen monet menestyneet bisnesihmiset. (...) Kirja välittää perussanomaa: asiakkaasta kannattaa välittää ja aina on parempi, jos voi tehdä asiat vähän toisin kuin muut.
Konsepteja kaikille
M&M - Markkinointi&Mainontahuhtikuuta 2009
Tiia Sammallahti on halunnut kirjoittaa uudenlaisen yrityskirjan, joka keskittyy palvelualan liiketoimintakonseptien suunnitteluun.
Esipuheessa hän paljastaa lähdeaineistokseen alan perinteiset yritysjärkäleet, jotka menevät kuhunkin konseptisuunnittelun osa-alueeseen hyvinkin syvälle.
Syvällisyyttä seuraavat usein ryppyotsaisuus, tekstin raskaus ja fakkius. Sammallahden teos on puolestaan esisulateltu synteesi alan ammattikirjallisuudesta. (...) Sammallahti on kotiläksynsä tehnyt. Hän kahlaa tunnollisesti läpi kaikki konseptisuunnittelun vaiheet ideasta konseptin hiomiseen, käyttöönottoon ja tehon mittaukseen.
Palvelubisneksen suursiivous
Aromihuhtikuuta 2009
38-vuotias Sammallahti on ehtinyt kerätä kokemusta palvelualalta jo 25 vuoden ajalta, ja hänen mielestään suomalaisyritysten palvelukulttuurissa on vielä paljon parannettavaa. Siksi Sammallahti esittelee teoksessaan täysin uuden mallin menestyksekkään palvelukonseptin luomiseen.
(...) Haastattelut tukevat kirjan teoriaosuutta ja lukuisat case-esimerkit elävöittävät ja syventävät sen antia, joten teoksesta löytyy näkökulmia niin yrittäjille, luoville suunnittelijoille, päällikkö- ja johtotason henkilöille kuin opiskelijoillekin. Kirja antaa selkeän kuvan liiketoiminnan käytännön haasteista ja mahdollisuuksista.